måndag 16 juni 2014

Fragmenterad fotoindustri i konsolideringsprocess

Fotoinsight köper sin rivalen www.printing-1.se
Göteborg, den 16 juni 2014 - 2007 startade IITM LLP en tjänst för att skapa och trycka personliga fotoböcker, canvasdukar och väggkalendrar under namnet "Printing-1". Webbplatsen expanderade till en lång rad europeiska länder och utökades till sju språk. Verksamheten har nu övertagits av Fotoinsight Ltd för en hemlig summa och besökare på webbplatsen www.printing-1.se leds nu om till http://fotoinsight.se.


IITM LLP:s Catalina Martinez kommenterar uppköpet: "Onlinefotoindustrin går för tillfället igenom en kraftig konsolideringsprocess. Vi är övertygade om att Printing-1:s kunder kommer att finna sig till rätta med Fotoinsights prisbelönade program- och tryckkvalitet, som har fått toppbetyg i tester i både konsument- och facktidskrifter."

tisdag 30 oktober 2012

Färsk choklad i fotoadventskalendrar

Nu är det tid för adventskalendrar igen. Fotoadventskalendrar med choklad finns varje år inför julen vilket garanterar att chokladen är färsk. Om man vill ha en helt individuell julkalender med egna bilder kan man i år på nytt vända sig till FotoInsight. Från oktober går det att beställa nya chokladkalendrar med egna bilder i internetbutiken. 


Adventskalendersäsongen börjar
För de som inte vill ge sina älsklingar en vanlig adventskalender utan hellre vill göra en egen och smycka den med bilder som minne av årets bästa stunder, kan ta hjälp av FotoInsight. Hos den här internetfototjänsten kan du trycka dina egna bilder på en adventskalender med choklad. Julkalendern börjar den första december och bakom var och en av de 24 luckorna finns en mjölkchokladkula i ett fint juligt papper. Om man har en fint foto kan man nu glädja sina små älsklingar med en individuell adventskalender.

onsdag 26 september 2012

Fotokalender med glansbeläggning

I åtta år har FotoInsight erbjudit sina kunder möjligheten att göra individuella fotokalendrar. Som komplement till halvmatta fotokalendrar och kalendrar på fotopapper erbjuder FotoInsight nu också fotokalendrar med högglans. Om man väljer högglans förseglas alla kalendersidorna med en glansbeläggning som ger bilderna briljans och detaljskärpa.


Högglans
Varje kalenderblad förseglas efter tryck med en högglansig skyddslack. Tack vare UV-lacken förbättras färg- och bildåtergivningen och ger samma högglans som hos framkallade bilder utan att man behöver använda temperaturkänsligt PE-fotopapper som lätt blir vågigt.


Fotokalendrar är omtyckta presenter
Kalendrar med egna bilder är perfekta, personliga presenter som man gärna ger bort år efter år. FotoInsight har ett stort urval av bords- och väggkalendrar i tryckkvalitet med eller utan högglans samt kalendrar som är framkallade på fotopapper i olika storlekar upp till A2. Dessutom erbjuder man även en tryckt fickkalender och en elevkalender som man själv kan smycka med bild och text. Sammanlagt har FotoInsight 24 olika modeller av kalendrar. En annan mycket omtyckt present inför julen är fotoadventskalendern som har chokladkulor i juligt papper bakom de 24 luckorna.
 
http://fotoinsight.se/kalender-vaeggkalender-blank-.html 







onsdag 1 augusti 2012

Skol- och kontorsmaterial från fotohandlaren

FotoInsight presenterar fotoartiklar för det nya läsåret

Göteborg och Cambridge. 02.08.2012. - Det är dags för ett nytt läsår och ränseln måste packas. En onlinefototjänst erbjuder nya möjligheter att göra basutrustningen riktigt personlig. Genom att skapa unika föremål uppstår en personlig relation så att ungarna också tar hand om sina saker. Dessutom så hjälper de egna bilderna på husdjur och vänner eller från semestern på spiralblocket eller väskan till att hålla igång positiva minnen. Om man har en bild på sig själv på sin aluminium-sportflaska så sparkar man inte så gärna på den på skolgården. Man behandlar skolväskan med mer respekt om man har sitt porträtt på den. FotoInsight kan nu trycka bilder från en digitalkamera på praktiska artiklar som t.ex. kollegieblock, anteckningsböcker eller pennfodral

Inför det nya läsåret presenterar FotoInsight sitt skolutbud. Exempel på produkter som internetfototjänsten kan trycka kundens egna bilder på med gratisprogrammet FotoInsight Designer eller på den egna webbplatsen:
- Kollegieblock (spiralblock A4 - 119 kr; A5 89 kr)
- Anteckningsbok A5 (159 kr)
- Pennskrin (169 kr)
- Planerings-Kalender A5 (219 kr)
- Vänbok (195 kr)
- Matlåda för rasten (109 kr)
- Dryckesflaska av aluminium (199 kr)
- Gymnastikpåse (109 kr)
- Barnryggsäck (279 kr)

Personalisering av produkter med massanpassning
Uttrycket massanpassning är en självmotsägelse som består av begreppen "massproduktion" och "anpassning" och har blivit ett modeord under de senaste åren. Vid kundindividuell massproduktion sker tillverkningen av gods och tjänster enligt individuella kundönskemål med nästan samma effektivitet som vid massproduktion. Leverantörer på tillväxtmarknaden fotopresenter som t.ex. FotoInsight följer den här strategin när de trycker användarens bilder på massartiklar som matlådor eller kalendrar med hjälp av ny teknik och innovativ organisationsstruktur. För att få kostnader och leveranstider som hos jämförbara, massproducerade standardtjänster, struktureras produktarkitekturen på så sätt att individualiseringen sker sent i tillverkningskedjan. Man köper in standardprodukter som har tillverkats med hjälp av skalfördelar. Eftersom den individuella anpassningen inte sker förrän beställningen har gjorts, talar man om att tillverkningen sker "X-to-order". På presentartikelmarknaden med sina starka, säsongsbundna variationer kräver detta en mycket flexibel produktion till högsäsongerna som t.ex. jul och mors dag.

Förverkliga egna idéer
"Tillverkare som vill överleva på den snabbrörliga fotomarknaden måste lägga upp sin tillverkning så att alla kunder hittar exakt det som hon vill ha" säger FotoInsights vd Klaas Brümann. Ett ständigt växande utbud av artiklar som sträcker sig från det praktiska till det dekorativa görs unika med hjälp av kundens personliga minnen i form av bilder. Användarna kan därigenom förverkliga sina idéer som kan ha ett konstnärligt anspråk, vara estetiska eller roliga eller helt enkelt håller kvar deras personliga minnen. Den tilltagande designorienteringen hos konsumenter kommer till nytta i artiklarna för skolelever. Vardagsföremål som skrivhäften som eleverna oftast inte bryr sig om får ett nytt, personligt värde när de görs unika.   













tisdag 8 november 2011

Fotokalender med rasterfri proffskvalitet på äkta fotopapper

Göteborg. 9 november 2011. – Fördelarna med äkta fotopapper syns redan vid första anblicken: briljanta färger och mycket hög detaljåtergivning på ett styvt papper. Eftersom fotopapper utan tryckraster är framkallade kan man inte ens se tryckpunkterna med förstoringsglas vilket ger en jämn färgåtergivning och detaljtrohet. På så sätt kan vem som helst skapa en kalender med egna bilder i proffskvalitet med lysande färger.



VD:n för FotoInsight, Klaas Brümann, kommenterar användningen av fotopapper i fotoalbum och kalendrar: "Om du vill ha högkvalitativa bilder måste man framkalla dem på äkta fotopapper om man vill ha motsvarande tryckkvalitet. FotoInsight har höga anspråk på kvalitet och lägger ribban högre och högre för varje år.




Sveriges bredaste utbud av fotokalendrar

Internetfototjänsten FotoInsight erbjuder sedan många år ett av de bredaste sortimentet av fotokalendrar som nu FotoInsight utökar med sex fotokalendrar på fotopapper.



Hur designar man en fotokalender på fotopapper?

Hos FotoInsight finns det två sätt att göra en egen fotokalender. Det enklaste sättet att göra en individuell kalender är direkt i webbläsaren: http://fotoinsight.se/kalender.html . Man behöver inte installera några program och trots det har man ett stort urval av format och kalendrar. Den som vill ha mer kontroll över fotokalenderns design eller vill göra olika varianter av en kalender kan använda gratisprogrammet Fotoinsight Designer:


1.   Välj kalenderformat och storlek. Bestäm orientering: liggande, stående eller kvadratisk.
2.   Välj första månad och år.
3.   Välj kalender och mallar, lägg till bilder och ändra bakgrunden vid behov. Det finns ingen gräns uppåt hur många bilder man kan lägga till och det går även att skapa collage. En annan bra idé är att lägga till små passbilder på födelse- och bröllopsdagar.
4.      Ladda upp din fotokalender.
5.      Logga in, välj betalningssätt och beställ. Du kan även få den levererad direkt som present till en annan adress.


Programmet kan användas helt offline, d.v.s. du behöver inte vara online när du gör din kalender. Tryckfilen för kalendern komprimeras till optimal storlek utan kvalitetsförlust innan den överförs till beställningsservern.

onsdag 12 oktober 2011

Foto Julkalendrar med choklad

FotoInsights presenterar en speciell adventskalender med din egen bild och 24 chokladkulor med julinspirerade omslag som ett alternativ till massproducerade adventskalendrar.

Göteborg, den 13 oktober 2011 - Julkalenderns historia går tillbaka till åtminstone början av 1800-talet och har alltid handlat om att barn räknar ner de första 24 dagarna i december. Tidigare gjorde familjerna själva kalendrarna men numera köper man oftast dem i butiker.




Gör din egen julkalender, utan lim eller sax

Om du inte vill ge dina barn massproducerade adventskalender utan istället vill göra eller designa din egen julkalender med en egen bild för att påminna dem om de finaste ögonblicken under året kan du nu få hjälp av FotoInsight. Med hjälp av fotowebbtjänsten kan du nu trycka ett digitalt foto på en julkalender fylld med choklad. Foto julkalendern startar den första december och bakom de 24 små luckorna finns goda små chokladkulor vecklade i vackra omslagspapper. För de som har en fin bild kan man nu glädja de små med en mycket personlig julkalender.



Information om julkalendern med choklad och egen bild

Fr.o.m. den 10 oktober erbjuder FotoInsight foto julkalendrar fyllda med choklad i storleken 23,5 x 17,8 x 2,5 cm (B x H x D). En bild laddas upp via nätet och skrivs ut på en 28,5 x 22,8 cm stort utskriftsyta (varav 2,5 cm per sida viks över kanterna på kalendern). Priset är låga 109 kr. De 24 luckorna döljer 24 mjölkchokladkulor. Leveranstid: sex arbetsdagar.

torsdag 23 juni 2011

Akrylposters som en ny, högkvalitativ dekororationsprodukt.

En tydlig trend sedan en tid tillbaka inom reklam och utställningar är akrylbilder. Akrylbildern kallas ibland för "glasskrift". Hos Fotoinsight fästs en poster av äkta fotopapper med hjälp av ett högtransparent klisterfolie bakom akrylglaset. Akrylglas ger bilden briljans och djup. På så sätt kan man enkelt förvandla ett digitalt foto till en dekorativ poster med en ädel effekt.


Vanliga standardkameror har blivit betydligt bättre och många har fina objektiv, hög upplösning och ger bilder med naturtrogna färger. De som tar bra bilder med en sådan vill då och då framkalla dem eller hänga upp dem på kontoret. På samma sätt är lysande färger, hög upplösning och djupeffekt de perfekta komponenterna för dekorativa posters i större format. De här egenskaperna kombinerar Fotoinsights nya posters på akrylglas. På de nya posterna på akryl blir färgerna lysande så att en viss 3D-effekt uppstår. Tack vare de tjocka akrylplattorna ger dessutom bilden ett fantastiskt intryck.  Köparna kommer också att se det som en fördel att akrylplattorna är lätta att sköta. FotoInsight beskriver den här akrylen som "högkvalitativ polymetylakrylat med en min. tjocklek på 5 mm, som ger högre motståndskraft mot repor än andra plexiglas produkter”.



FotoInsights VD Klaas Brümann berättar om det nya plexiglastrycket: “Våra nya posters på akrylglas ger betydligt högre formstabilitet, UV-ljusbeständighet och långa livslängd. Våra akrylposters är inte bara tjockare utan också mer motståndskraftiga.” I den finaste varianten fr.o.m. storlek 40 x 60 cm är den hela 1 cm tjock. Det ger betydligt mer djupeffekt än de flesta andra plexiglasposters.
Enligt marknadsavdelningen på FotoInsight utmärker sig materialet med sin höga stabilitet och vridstyvhet, vilka förhindrar att kanter fransas upp och att materialet vrider sig på grund av förvaring och temperaturvariationer. Solljus och fuktiga trasor vid rengöring påverkar inte bilderna. Posters på akrylglas är särskilt lämpliga för digitala bilder med kraftiga färger och för kollage. Bilder på akryl får dessutom ett bättre djup. Den här högkvalitativa bearbetningen för att presentera bilder och konst används ofta på konstgallerier och utställningar på grund av det fina optiska intrycket.


Produktinformation
Material: Fotoposter limmad på 5 mm resp. 10 mm tjockt akrylglas

Storlekarna ca 20x30 cm och ca 30x45 cm monteras på 0,5 cm tjockt akrylglas och premiumformaten ca 40x60 cm och ca 50x75 cm levereras på 1 cm tjockt akrylglas.

Leveranstid: ca 7 arbetsdagar.